Formy ludowego hinduizmu północno-zachodnich Indii
[ 1 ] Ośrodek Etnologii i Antropologii Współczesności, Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk | [ P ] pracownik
[ 1 ] Uniwersytet Wrocławski | [ E ] pracownik emerytowany
[ 1 ] Instytut Archeologii Uniwersytetu Wrocławskiego | [ 2 ] Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk | [ P ] pracownik
polski
- ludowy hinduizm
- religijność
- kultura pasterska
- obrzędowość rodzinna
- pł. zach. Indie
- proces radżputyzacji
PL Przedmiotem pracy jest proces akulturacji hinduistycznej kasty pasterzy Rabari z Gudżaratu. Autor opiera się na własnych materiałach terenowych zebranych w latach 1989-1992 w Indiach i Pakistanie. Na ich podstawie przedstawił zmiany zachodzące w sferze obrzędowości i religijności, głownie w obrzędach narodzinowych, małżeńskich i pośmiertnych oraz innych związanych z cyklem rocznym. Porównanie tak zrekonstruowanego obrazu akulturacji z ogólnym modelem hinduizacji dało podstawę do uznania go za radżpucki wariant tego procesu. Autor postawił tezę, że w przeciwieństwie do bramińskiego, radżpucki model akulturacji był systemem otwartym na wchłanianie nowych grup, a ze względu na możliwości awansu był atrakcyjny dla ludności wiejskiej i plemiennej, tak długo, jak ten typ wojskowy służby najemnej był źródłem dochodów. Autor przytacza dowody potwierdzające tę tezę. Wskazuje na istnienie niebramińskich, typowych dla wojowników i żołnierzy rytuałów, kontraktów małżeńskich czy innych zachowań religijnych. Do najważniejszych efektów pracy należy odkrycie w kulturze ludowej Gudżaratu kategorii społecznej "ter tansli" oznaczającej grupę kast o własnym statusie ale nie podtrzymującej więzi krwi, do których aspirują grupy "radżputyzujące się". Praca wykazała, że Radżput to nie tylko inny typ wyznawcy hinduizmu, ale także człowiek prezentujący inny rodzaj kultur i religijności oraz inna postawę wobec świata.
222
inne nauki humanistyczne
etnologia i antropologia kulturowa
Joanna Sachse
07.11.1995
polski
Sławoj Szynkiewicz
Warszawa, Polska
15.11.1995
polski
rozprawa doktorska
Warszawa, Polska
28.03.1996
Instytut Archeologii i Etnologii PAN
doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie etnologia